5 Centimeters Per Second – recenzija (sCARfiNGer)

5 Centimeters Per Second - recenzija (sCARfiNGer)

“Prva ljubav je opasna samo ako je ujedno i poslednja.” – Mark Tven

Zatvorio je vrata iza sebe i izašao u divan prolećni dan. Po njemu i oko njega padale su latice, lagano poput ružičastog snega. Od detinjstva mu se dan nije činio tako lepim, činilo mu se da se prvi put oseća živim posle ko zna koliko godina. Želeo je da trenutak potraje. Prešao je prugu na istom mestu kao i hiljadu puta dotad i tu se mimoišao sa njom. U momentu kada su prešli na suprotne strane, oboje su zastali i okrenuli se, prepoznavši ono drugo. Poglede dvoje mladih zaklonili su vozovi, koji su se iznenada mimoišli. Kad su kompozicije prošle, on je video da sa druge strane pruge nema nikog. Uz blag osmeh, okrenuo se i otišao, setivši se lica svoje prve ljubavi i osećanja koje je odavno zaboravio.

Pitati muškarca šta misli o ljubavi je isto kao pitati hidrant šta misli o kučićima. I pored toga, Byosoku 5 cm je tako neponovljivo remek delo, da budi emocije i u najciničnijem ljudskom biću. Znam da mi ne verujete i ne krivim vas, naprotiv. Većina nas pri pomenu romanse na ekranu pomisli na latino sapunjare, što je dovoljno da ohladi čoveka od nežnih misli na duže vreme. E sad, zamislite ljubavnu priču bez trunke patetike, uz to animiranu bolje i lepše nego išta što ste dosad videli i dobićete recept za ovaj anime.

Autor ovog ostvarenja, Makoto Šinkai se sa tri urađena dela upisao u večnost i, što se mene tiče, u rangu je sa Otomom i Mijazakijem po umešnosti. Sva tri filma imaju zajedničku temu – udaljenost dvoje zaljubljenih. Ali, dok su Voice From the Distant Star i Beyond the Clouds, the Promised Place imali povelike uplive fantazije i naučne fantastike, Byosoku 5 cm je potpuno realan, čak hiperrealan, što će reći da obične predele i prizore prikazuje spektakularnim slikama.

Byousoku 5 Centimeter
Byousoku 5 Centimeter

Ovaj anime je koncipiran kao omnibus od tri priče u vremenskom rasponu od deset godina. Centralni lik je Takaki Touno, sasvim običan momčić koji sticajem okolnosti nema kontrolu nad svojim životom. Naime, zbog prirode posla svojih roditelja, prinuđen je da se često seli i zato nije u mogućnosti da stekne dobre prijatelje. Kroz tri segmenta filma vidimo njegov život, misli i osećanja, posmatrane iz njegove ali i tuđe vizure. Prvi film, Okashou ili Zamena za latice odigrava se dok je Takaki u osnovnoj školi. Najbolji prijatelj mu je Šinohara Akari, devojčica sa sličnim problemom kao i on: roditelji joj se često sele. Zbog toga, ali i zbog sličnosti u mentalitetu i senzibilitetu, njih dvoje se vrlo čvrsto vezuju jedno za drugo (ne koriste sufikse u obraćanju jedno drugom već samo imena, što je retko čak i među parovima u Japanu). Nažalost, posle mature Akari se seli daleko, a Takaki počinje da se s njom dopisuje. Imajte u vidu da se prva epizoda odvija oko 1990. godine, kad nisu postojali ni e- mail ni mobilni telefoni. Pošto sazna da će da se preseli na drugi kraj Japana, Takaki odlučuje da se poslednji put vidi sa Akari. Sa tog putovanja vratiće se drugačiji, znajući da se njih dvoje verovatno više nikad neće videti.

Byousoku 5 Centimeter
Byousoku 5 Centimeter

Drugi segment, Kosmonaut, dešava se tri godine kasnije. Iako je Takaki jedan od protagonista, centralni lik je ipak njegova odeljenska drugarica Kanae Sumida. Ona je jako zaljubljena u Takakija, ali nema hrabrosti da mu to kaže. Da Takaki obraća imalo pažnje na Kanae bilo bi mu jasno i bez reči, ali on deluje potpuno odsutno, zagledan u daljinu. Kanae misli da Takaki traži nešto mnogo bolje od onoga što ona može da mu pruži. Ona je inače i surfer i kroz tu aktivnost uči da savlada strah. Na kraju, Takaki opet odlazi, naizgled otupeo na ikakvu rezignaciju.

Najzad, treći deo se odvija 2008. godine. Svo troje likova su odrasli i krenuli svojim putem. Takaki je programer a Akari se sprema za venčanje. Pritisnut životnim stilom koji mu je nametnut i vezom koju održava samo navika i strah (nije Sumida), Takaki počinje da čezne za Akari. Rešen da nešto promeni, daje otkaz i počinje da traži smisao u svom životu. Slede najlepših pet minuta koje su ove oči kad videle. I toliko.

Byousoku 5 Centimeter
Byousoku 5 Centimeter

Osim ljubavnih peripetija, ono što odlikuje Šinkaijeve filmove je i najlepša moguća grafika. Ja stvarno ne znam šta čovek može da uradi pa da neki animirani film izgleda lepše od ovog. Već sam pomenuo hiperrealizam kao osnovni motiv grafičkog izraza. Običnim, svakodnevnim slikama i situacijama data je nezemaljska lepota upotrebom senke, svetlosti, refleksija i, najbitnije, koloritom oštrim kao brijač. Ako je namera bila da se prikaže svet gledan očima zaljubljene osobe, potpuno su uspeli (to objašnjava onoliko nežnih nijansi plave i ružičaste). U ranijim delima Makoto Šinkaija dolazilo je do malog raskoraka između crteža likova i spektakularnih slika. Ovde je postignuta ravnoteža, budući da su likovi centralna stavka u priči (nema potrebe da se detaljno opisuje svet), pa su svi elementi grafike neodvojivi. Neka mi fanovi ne zamere, ali čak je i Ghibli studio malo dete za ovo. Sve to rezultira manjom dužinom od standardnih filmova (malo preko sat vremena) ali tih sat vremena je oličenje čistog vizuelnog savršenstva.

Muzika je takođe veoma lepa i svaku scenu obogati melanholičnom atmosferom. Za finale je ostavljena “One more time, one more chance”, koja je korišćena za film Moon and Cabbage iz 1996. godine. U našem slučaju to bi bilo kao kad bi u finalnoj sceni pustili “Moji su drugovi”, “Bacila je sve niz rijeku”, ili bilo šta od Vampira (ono, jeste trulo, ali to su pesme iz filmova devedesetih koje svako zna). Na ovaj potez Šinkai se odvažio ne bi li što bolje dočarao svakodnevnicu i dodao još malo duha stvarnog sveta.

Byousoku 5 Centimeter
Byousoku 5 Centimeter

Ali savršena grafika i muzika koju svako prepoznaje nisu finalno ishodište ovog filma. To dvoje su samo sredstvo za pričanje priče. Svet koji je prikazan u Byosoku 5 cm je realan, iako je gledan iz drugog ugla, s ljudima kakve poznajemo. Njihovi problemi su obični, oni s kojima se i mi susrećemo svakodnevno: vreme, prostor, ljudi, ljubav. Sam naslov filma ukazuje na sporu ali neumitnu prolaznost života ali i na brzinu postepenog udaljavanja ljudi jednih od drugih. Baš zbog toga, identifikacija je skoro potpuna i sva osećanja likova su bliska i razumljiva, jer smo ih i mi osetili barem jednom. Ne smatram sebe prevelikim emotivcem (mator sam da budem emo a premlad da me puca bluz), ali moram da priznam da me je Byosoku 5 cm podsetio na jedno letnje veče posle kog sam ponovo poverovao u bajke. Poželeo sam da je potražim (ko zna gde je sad), ali setio sam se, nalik glavnom junaku, da se najlepši snovi menjaju za mudrost. Možda ovo nije najlepša ljubavna priča u animeu (Kenshin OVA-e još uvek vode na nekoj mojoj listi) ali je svakako najlepše ispričana ljubavna priča, slobodno mogu reći, ikad. Za ljubitelje filma, isti recept primenjen je u Vong Kar Vaijevim delima “In the mood for love” i “2046.” Najtoplija preporuka, čak i za one koji su zatukli svaki sentiment u sebi. Zapravo, naročito za njih.

by: sCARfiNGer

Film „5 CENTIMETERS PER SECOND“ možete pogledati >>>ovde<<<.

„Bg-Anime na društvenim mrežama“