Aldnoah.Zero part 1 – recenzija (Efendija)

Aldnoah.Zero part 1 - recenzija (Efendija)

Aldnoah.Zero potpomognut pristojnim hajpom (u početku) treba da bude jedan novi mecha anime naslov koji nedvosmisleno vredi overiti. Da li je to baš tako u globalu ostaje da se vidi ali uzimajući u obzir egzekuciju emitovane polovine, situacija nije nešto naročito idealna.

Gen Urobuchi (Madoka, Fate/Zero, Psycho-Pass) je ime koje bi trebalo da bude poznato mnogima, “Urobutcher” je, prema Aldnoah sajtu, kreator. Ei Aoki je režiser (Fate/Zero opet). Animaciju rade dva studija udruženim snagama: A-1 Pictures i Troyca. Konačno, za muziku je odgovoran Hiroyuki Sawano koga hajp trenutno baš, baš prati gotovo u stopu (Attack on Titan, Kill la Kill). Kada se pogledaju neki ključni ljudi i organizacije, ovo ne može da ne valja.

Aldnoah Zero 01
Aldnoah Zero 01

Osnovni zaplet ide ovako nekako… Tokom Apolo 17 misije (1972. godine, kada je inače i bila), astronauti su na Mesecu nabasali na ultra hi-tech takoreći teleportacionu svemirsku kapiju koja šiba sve momentalno na Mars… A na Marsu pronađoše napušteno brdo takođe neviđeno ultra hi-tech tehnologije koju u ekstazi nazvaše Aldnoah. Ko bi uostalom pobegao od tako naprednih skalamerija ostavljenih na izvol’te. A ko je to bio lud pa ostavio? Mali zeleni ili možda neka ljudska nenadjebiva civilizacija koju je pokosila apokalipsa/vremeplov/crna rupa/Microsoft/Apple/Aleksandar Vučić? Ne zna se niti je za sada bitno. Ekspedicija koja je iskusila blagoslov ovog otkrića, videvši da je stvar totalno overpowered, progasila je nezavisnost od Zemlje stvorivši sveto “Vers” carstvo (ime po vođi ekspedicije) i efektivno su postali novi Marsovci usput gurajući novu pseudo-religiju oko Aldnoah tehnologije (pa naravno). U ovakvoj sranje situaciji za očekivati je da je izbio rat, i to između Ujedinjene Zemlje i novopečenog Vers carstva tj. bivših Zemljana koje Aldnoah udari u glavu mnogo jače neko (miks) droga. Bilo je to 1999. godine, uzgred budi rečeno – znači da se Vers otcepio, stvorio carstvo, naciju, religiju / kult, klasni sistem, naseobine na Marsu, orbitalne stanice-zamkove i dovoljno ostalih ratnih skalamerija za manje od trideset godina. Uništenje one magične teleport kapije koje za sobom odvali bukvalno pola Meseca beše kolateralna šteta. Hrpa prirodnih katastrofa zadesila je Zemlju (zaista, šta bi se desilo da neko raznese pola našeg jedinog prirodnog satelita) a dobar deo Vers imperije ostaje u tim orbitalnim zamkovima negde između Zemlje i (ostatka) Meseca jer zaboga, pored toliko napredne tehnologije, puče jedini teleport i onda se povratak na Mars usporio gore od puža pa rekoše Versovci nešto tipa “jebeš ti ovo, neka nas ovde”.

Aldnoah Zero 01
Aldnoah Zero 01

I tako… rat je prestao ali nisu tenzije. Četrdesetak Vers orbitalnih stanica u blizini samo čekaju povod da udare opet a Zemlja se, bez svemoćnog Aldnoah drajva (kanda zvuči poznato /Gundam/), muči i pravi strašno inferiorne mecha stvarčice koje bi trebale predstavljati odbranu kad Marsovci udare. Tako konačno, ali konačno dolazimo do početka Aldnoah.Zero serije – godina je 2014. u ovoj alternativnoj istoriji i naizgled mirni dani (petnaestak godina zatišja) odlaze u đavola pošto pretpostavićete, Versovci odistinski navališe u novu turu.

Aldnoah Zero 01
Aldnoah Zero 01

Nju Orleans ode u pičku materinu dok u pozadini cepa hyper insert pesma sa englesko-nemačko-japanskim stihovima pisanim na drogama. Courtesy of Hiroyuki Sawano.

Cela Zemlja je nespremna. Moć Vers stanica-tvrđava je tolika da kad dotični objekat udari u Nju Orleans (i još nekoliko većih gradova simultano), sve pred sobom ugljeniše za manje od deset sekundi priređujući opštu roštiljijadu za hiljade ljudi koji o tome svakako neće moći pričati. Jednostranu bitku (ako se tako može nazvati, kao da u fudbalu jedan tim gubi rezultatom milion prema nula i mi ipak to da nazovemo “utakmicom”) nastavljaju Aldnoah-powered mechovi ravnajući svu zemaljsku vojsku na koju naiđu kao da su igračke. Nema brige jer na scenu stupa Inaho Kaizuka, ne tako običan srednjoškolac: pravi pravcati strateg, inteligentni vođa, monotono staložen skoro u bilo kakvoj situaciji (tj. ‘ladan k’o guščije govno). Videćete da je apsolutna istina da cela vojska predstavlja cirkus glupaka sve dok Inaho ne preuzme stvari u svoje spasilačke ruke, što direktno što indirektno kroz planove koje svi vojni umovi zajedno ne mogu da smisle. Nije Inaho potpuni robot, provući će se neka emocija i na njegovoj faci, prosto je neophodno bilo ubaciti mu trunku nesavršenosti.

Borbe su odlično urađene, ubedljiva svetla tačka serije u inače priličnom mraku. Aldnoah mechovi kose vojsku ali kad Inaho sedne u svoj bedni trenažni mecha… Marsovci su ga ugasili. Otprilike svaki Vers mecha ima jedinstveni gimmick kome Inaho uvek uspe da nađe manu i prebije im boga oca uz sve prisutniju TV anime (iritirajuću) tehniku da gledaocima objašnjava kako Marsovca sjebava u toku samog izvođenja pomenute radnje.

Aldnoah Zero 01
Aldnoah Zero 01

Velika većina ostalih likova je tu više reda radi… Strašno su prazni i nezanimljivi. Scenaristi nikako nisu za pohvalu, serija je lavovskim delom traljavo napisana. Skoro pa cela atmosfera van bitaka je prazna, nezanimljiva i neuverljiva za jedan anime koji se trudi da stvari prikaže ozbiljno ali pritom ne razvija važnije likove već postiže efekat tipa da (skoro) bilo ko od njih zagine, teško da bi čoveka bilo briga. Radnja se nekoliko epizoda svodi da Vers šalje unikatnu mecha silu a Inaho je razbije kao zlikovca nedelje… jedan mator šablon koji pali za druge serije ali ovde više donosi komediju nego bilo kakvu dramu i neizvesnost što je bilo realnije za očekivati. Tek pri kraju sezone dobijamo donekle korisne informacije od grofa Saazbauma (Marsovci nose plemićke titule) o političkoj pozadini, o stvarnim motivima pohoda na Zemlju itd. U svakom slučaju ima razloga zašto je Saazbaum opasno napaljen a među njima jeste činjenica da je piletina za Marsovce luksuz i da život na Marsu nije med i mleko kao što Aldnoah tehnologija sugeriše. Može se i ovo kritikovati posebno kada se insistira da su Vers Marsovci uspeli razviti svoju industriju a da ih niko nije obavestio o recimo science-fiction konceptu stvaranja veštačkih uslova u vidu gradova-kupola (domed city), no ajd sad…

Aldnoah Zero 01
Aldnoah Zero 01
Aldnoah Zero 01
Aldnoah Zero 01

Nego da spomenemo bar još malo likova: Slaine Troyard – Marsovac zemaljskog porekla koji je do ušiju zaljubljen u Vers princezu a ona je opet tipična nerealna, idealizovana a još i anime princeza sa naivnim pogledom na svet kako svi mogu da se slažu i žive srećno zauvek. Koichiro Marito je traumatizovan vojnik koji verno nosi pljosku celu sezonu i prosipa mudrosti kad se uvek (slučajno namerno) pojavi ko zna odakle da bi ga neko primetio, njega i njegovo ratno iskustvo i savete u vezi Marsovaca koje nikako da pretvori u praksu već se spas nepogrešivo dobija od Inaha. Yuki Kaizuka je Inahova beskorisna sestra koja kako epizode prolaze postaje sve gora i sve se više dere na njega kao zaboravljajući da bi svi usrali motku još u trećoj epizodi da Inaho Hrist nije sišao međ vojsku. Edi (kratka verzija) je princezina lična služavka i pratilac… samo što je Edi jedno nezrelo derište kojeg je mučno gledati u bilo kojoj sceni osim kada kepec jednom prilikom vozi džip kao manijak (kako je bre dohvatila papučice???). Grof KRUTeo mnogo voli da šiba i slepo je odan caru a ne sluti da njegovo mišljenje ne dele svi marsovski plemići feudalci poput sveže pomenutog Saazbauma… Inahovo high school ultra beskorisno društvo dobija specijalan pomen. Ma dosta je. Slaine i Saazbaum su doduše stvaraoci đene-đene cliffhanger završetka prve sezone.

Aldnoah Zero 01
Aldnoah Zero 01

Zanimljivosti radi, Gen Urobuchi je u kasnijem intervjuu pojasnio da je njegova priča samo okvirno poslužila do neke preliminarne verzije, ni likovi nisu njegovo delo čak ni glavni lik Inaho nije Urobuchijev… Toliko o tome da je ovo njegov anime.

Da, ovo je krajnje ozbiljna serija.

Hiroyuki Sawano nastavlja sa svojim prepoznatljivim over the top melodijama koje su ipak bolje odgovarale Attack on Titan i Kill la Kill serijama nego ovde. Ni ljudi koji su uparivali scene sa muzikom nisu uvek pogodili raspoloženje; nekako zaista čudno ide kombinacija Sawanove J-pop epic insert vokalne kompozicije dok Nju Orleans gori.

Prva sezona Aldnoah.Zero teško da beži od proseka i pored odličnih akcionih scena koje nikako nisu dovoljne da popune gomilu rupa jedne manjkave anime mecha serije.

Druga sezona se emituje u januaru 2015.

Aldnoah Zero 01